Sevilla, mama stedentrip!

Gepubliceerd op 6 augustus 2024 om 09:04

Met dit druilerige weer buiten na net 3 lekkere dagen doet me weer terug denken aan zo'n 2,5 week geleden, toen ik nog heerlijk in Sevilla zat. Wij (mijn zusje en ik) gaven mijn moeder namelijk voor haar 60e verjaardag een weekend tripje naar Sevilla - Spanje! We boekte een complete reis via Bebsy. https://bebsy.nl/ dit betrof een hotelkamer voor 3 personen (met een zwembad op het dakterras) inclusief ontbijt en de vlucht. Zelf diende we dan het vervoer van naar het vliegveld en ter plaatsen naar de het hotel te regelen en er kwamen wat extra kosten bij i.v.m. de bagage, we wilde met zijn drietjes namelijk één kleine koffer delen. Dit deden we door priority te boeken heen en terug hierdoor konden we naast een rugzak p.p. ook één trolley koffer meenemen.

Dag 1.

We vlogen donderdagochtend vroeg en waren rond 9.00 uur in Sevilla, daar namen we het openbaarvervoer naar ons hotel San Gil (Hotel San Gil Sevilla) dit was echt wel even zoeken en navragen maar uiteindelijk waren we met een uurtje op de plaats van bestemming (2 bussen verder) voor zo'n 20 euro p.p. Daar stalde we onze bagage want de sleutel konden we pas om 14.00 uur ophalen. We besloten de stad in te lopen en stuiten zo aan het einde van de straat op een soort brocante rommelmarkt en een foodmarkt met eten (vooral vis). Super leuk om even overheen te kijken en lopen. We besloten toen een broodje te eten op het terras met wat te drinken het was die dag namelijk 42 graden! Vervolgens hebben we nog wat rond gelopen en rond gekeken waarna we rond 14.00 uur bij het hotel terug kwamen, incheckte en met onze zemkleding naar het dakterras vertrokken, daar kon je heerlijk zonnen en er was een zwembad. We kwamen even bij van de drukke dag en namen een plons. Helemaal zen namen we een douche en trokken we iets leuks aan. We besloten richting de kathedraal te gaan om daar wat rond te lopen en lekker te eten. We vonden een leuk tentje (zag er leuk uit) met allerlei eten, niet echt gericht op tapas zoals bijna alles in Sevilla. Dit bleek een domper, het personeel was niet om naar huis te schrijven en het eten was het allemaal net niet. We besloten dan ook na het eten geen drankje of toetje meer te nemen maar dit ergens anders te doen. We besloten morgen gaan we échté tapas eten! We namen onderweg naar huis (wat we steeds vaker lopens deden omdat het heerlijk was om door de straatje te slenteren) nog wat lekkers mee en ging op tijd naar bed.

Dag 2.

Dag twee startte we met een uitgebreid ontbijt in het hotel (dit zat erbij) waarna we lopend richting de fietsenverhuur gingen. Daar werden we na een kop koffie gekoppeld aan een Belgische gids en kregen we onze fietsen. Vervolgens hebben we een drie uur durende tocht door Sevilla gedaan en het enthousiasme van de gids was aanstekelijk. Nou ben ik persoonlijk sowieso van de geschiedenis maar het was echt een hele leuke tour met leuke info over de stad en zijn historie. Je kwam eigenlijk langs alle highlights behalve de 'paddenstoel'.  Na de fietstour besloten we naar terug te lopen door het park naar 'Plaza de Espana' echt een prachtige plek. Jammere was alleen dat er in de zomermaanden een concert is waardoor het halve plein onbegaanbaar was door het podium maar toch echt de moeite waard om doorheen te lopen. Tijdens de wandeling naar het park namen we nog enkele winkels mee en scoorde we nog wat souvenirs. Na 'Plaza de Espana' liepen we weer door het park terug de drukke winkelstraten in (echt het winkelgedeelte) daar vertoefde we nog een paar uur waarna we terug liepen na het hotel om de middag weer een style af te sluiten aan het zwembad.  Na een douche en wat nieuwe kleding gingen we op zoek naar een leuke tapasbar die we 2 straten verder dan ons hotel vonden. We lieten de hele tafel vol zetten met lekkers en ondertussen hadden we Spanje-Duitsland op staan (voetbal) en dat was wel een leuk toetje dat de Duits eruit gingen en het gejuich door de straten gaf net dat speciale effect. Na het eten vertrokken we naar de 'paddenstoel' we hadden daar van te voren al kaartjes voor gekocht en wilde graag de zonsondergang daar zien. We waren netjes op tijd en met een ligt werden we naar boven gebracht waar we te samen met heel veel andere genoten van de zonsondergang en genoten van de lichtjes die daarna aan gingen. Nadat we alles gezien hadden vertrokken we naar beneden liepen nog wat rond, dronken nog een drankje en liepen toen in een half uurtje weer richting het hotel, waar we de dag afsloten met een drankje.

Dag 3.

Onze laatste dag alweer, we stonden dus vroeg op, namen nog een keer een heerlijk ontbijtje in het hotel en checkte uit. Vervolgens gingen we richting de drukke winkelstraat waar we nog wat leuks scoorde (ja er ging best wat mee terug in de koffer). Verder struinde we nog wat door de stad, dronken gezellig koffie en kletste gezellig bij! Op ons gemak gingen we naar het vliegveld waar we nog een uitgebreide lunch scoorde. Alles liep heel geleidelijk en voorspoedig en voor we het wisten zaten we eind van de dag alweer in het vliegtuig terug naar Eindhoven.

Wat is echt de moeite waard?

Het is echt een prachtige stad, het heeft iets Oosters (ik moest aan Marokko denken) en dit bleek ook wel te kloppen met de verhalen van de geschiedenis. Alleen het rondlopen was al gewoon een belevenis. Maar wat ik wel echt een aanrader vind is  'Plaza de Espana'. Dit is echt een mooie plek met al die prachtige tegeltjes, trappen en gracht. Als je daar bent is het ook echt een aanrader om in de parken er omheen te bezoeken en daar doorheen te lopen. Er is genoeg plek om wat te drinken en eten en gezien de temperatuur was dit ook echt nodig.

Ik zou sowieso als je echt heel actief van alles wilt ondernemen niet kiezen voor juli, het was op sommige dagen echt 42 graden en dat was wel echt héél heet. Ik begreep dat Sevilla ook wel eens de wokpan van Spanje genoemd wordt nou dat kunnen wij beamen.

Verder vond ik de 'Paddenstoel' oftewel Metropol Parasol ook echt heel erg mooi. Dit moderne kunstwerk/gebouw steekt echt af tegen de rest maar is wel echt prachtig. Wij kochten online van te voren kaartjes rond de zonsondergang (ze werken in tijdsblokken) en dat vond ik wel echt top. Het was toen niet meer je warm en het is mooi om te zien, plus na zonsondergang gaat er een spel van lichtjes aan wat je dan ook kan aanschouwen.

Heb je de tijd ervoor ga dan fietsen. Je kan kiezen voor een gewone fiets of eclectische (is echt niet nodig in onze beleving) en voor ongeveer 3 tientjes ben je 3 uur onderweg. Je wordt meegenomen door de stad en langs de highlights en leert wat over de geschiedenis. Dus heb je de ruimte ga fietsen. Wij boekte bij : Baja Bikes, hierdoor wist we zeker dat er een Nederlandssprekende gids was. In het Engels had ik het ook wel gered maar dit was nog net iets makkelijker. We hebben in deze fietstocht echt delen van Sevilla gezien die we anders niet zo snel hadden bezocht.

De wijk : Triana is echt de wijk van de flamingo's, echt een leuke buurt om doorheen te lopen. Dit zit wat buiten het centrum dus je komt er niet zo heel snel, maar er hangt een hele prettige sfeer, leuk om dus eens te bezoeken en ik hou wel van wat minder bekende pareltjes. Ik denk dat dit daar wel een van is.

Tapas eten, het was even zoeken maar was één echt heerlijk maar ook gewoon heel erg gezellig. Lekker van alles proberen en samen delen. We vonden het ook gewoon leuk om van alles te proberen, ook dingen waarvan we totaal niet wisten wat het was. En echt niet alles van lekker maar over het algemeen hebben we echt héérlijk gegeten.

Wat we niet hebben kunnen doen?

We hebben helaas geen stierengevechten gezien (lees; grapje) dit is echt niet voor ons weggelegd maar wordt nog wekelijks in Sevilla gedaan. Wel heeft de gids ons hierover goed geïnformeerd, hoe het werkt zonder oordeel of hij er voor of tegen is. Ik vind het zelf helemaal niks maar vond het wel interessant om de achtergrond ervan te leren kennen. Zo hebben wij ook geen flamingo show

Verder had ik graag nog wel een rondje willen maken in het koninklijk paleis maar dit kregen we helaas niet ingepast in onze drie dagen en het was ook echt enorm druk (mega lange rijen). Als ik nog een keer terug zou komen dan zou ik daar nog wel echt naar 'binnen' willen.

En wat ik wellicht wel een keer had gedaan als er tijd voor was is een show opzoeken van een echte goede flamingo danseres. Dus niet zo'n standaard maar echt een wat luxere.

Wil je er dus op uit, dan is Sevilla echt een aanrader. Hij stond op de bucketlist, is nu eindelijk afgevinkt en we hebben er totaal geen spijt van! Sta alleen wel de hele hete maanden over en pak net iets langer dan wij gedaan hebben (3 dagen).